Wednesday, January 19, 2011

Dagen för operationen börjar närma sig och jag har under 2 veckor gått på flytande kost. Man skall fösöka gå ner  mellan 5-10 kg innan operationen för att minska fetterna i levern så det blir lättare för läkaren att komma åt magsäcken.

Jag går ner till 109 kg och det har varit förvånansvärt enkelt att dricka Nutrilett. När det har kännts riktigt tufft så har jag ätit en sallad med bara grönsaker och 10% feta ost till lunch.

Den 12 Maj kvällen före dagen D, duschar jag och skrubbar mig med en bakteriedödande tvål Descutan, det skall alla göra som skall opas. Jag får heller inte äta något efter midnatt.

Jag packar min väska och har lite svårt att somna, men vaknar av att mobilen ringer. Jag är inte det minsta nervös utan bara förväntansfull i bilen till sjukhuset.

Glad att det äntligen ska bli av
Pussar min man Hej då så går jag mot Avd. 63 och mitt nya liv.






Här sitter jag och väntar på avd på min operation. Dom var lite försenade, men kl 10.00 var det min tur. Jag somnade med ett leende och allt gick bra.


 Vaknade i hissen på väg upp till avd 63 och den gulliga personalen. Jag mådde oförskämt bra och vilade en stund fram till 14.30 då min dotter kom på besök.

Drack vatten, var på toa, så jag slapp att bli "tappad" på urin. Gick en promenad i korridoren och träffade en annan patient som gjort samma operation. Hon hade väldigt ont och var inte alls på humör för att umgås.
Själv hade jag knappt ont, kände mig bara lite öm i magen. Mer som en träningsvärk. Trött efter narkosen, inga andra besvär alls. Läkaren kom för att kolla att jag mådde bra, och berättade att allt gått mycket smidigt med operationen. Han tittade på titthålen och tyckte det så mycket bra ut. Har 7 st ingångshål på magen.

Drack vatten och juice, fil smakade inte gott. Var tvungen att dricka minst 1 liter för att få åka hem. Maken kom på besök och var glad att jag såg så pigg ut. Sov gott även denna natt.

Kl 11.00 blev jag utskriven och sjukskriven i 4 veckor. Maken kom och hämtade mig, och det var så skönt att få åka hem. Ställde mig på vågen och konstaterade att jag nu vägde 105 kg, tjohoo vad skönt.

No comments: