Tuesday, January 18, 2011

Här ska jag berätta om min viktresa som startade på allvar när jag gjorde min Gastric Bypass 13 maj 2009.

1986 träffade jag min blivande man Michael på Gotland. Jag var 33 år och "normalviktig" vägde ca 66-67 kg.
Jag hade 2 döttrar och vi fick en gemensam dotter 1988.

Efter Isabelle började jag gå upp i vikt, och började även att banta. Tyckte jag bantade konstant, gick upp 10 kg gick ner 12 och gick sedan upp ca 15 kg.

Provade alla bantningsmetoder som fanns, gick på vattengympa, simmade flera ggr/veckan, testade Viktväktarna och Gi metoden. Klarade av att gå ner mängder med kilon, men kunde aldrig hålla min vikt. När jag hade gått ner så gick jag alltid upp ännu mer.

Efter första dotterns Gabrielles födelse 1977 fick jag Ischias Smärtan är hemsk och vissa dagar kom jag inte ens ur sängen själv. Gick till kiropraktiker och fick lindring, men av med smärtan helt blev jag aldrig.

2005 började det göra ont i mina handleder och värken vandrade runt i kroppen. Smärtan infann sig inte varje dag, men min vardag påverkades.

2007 hade jag gått upp ca 20 kg sen jag träffade Michael och jag började få ont i mina hälar.

Gick till läkaren och konstaterade Hälsporre under båda fötterna. Inget jag önskar någon, så vidrig smärta och vardagen påverkades även av detta. Gick till läkaren och fick ett träningsprogram jag skulle se till att göra varje dag. Vissa dagar var bättre än andra.

Matglad har jag alltid varit. Gillar att laga mat och ordna goda middagar. Orkade inte fortsätta med min bantning och fick ingen kontroll på hur jag åt. Tröståt inte men helt klart åt jag för mycket och på fel sätt.

Frukosten kunde bestå av en kaffe med påtår. Sedan en halvdan lunch och en bastant middag gärna med feta såser och annat onyttingt. Mackor till kvällsfikan framför TV.
Många helger blev det extra gott till kvällen och sen framför Tv chips ostbågar och dippsåser.

Jag lever inte ett stillasittande liv eftersom jag har hundar, men långa promenader gjorde mig helt slut ibland pga värken.

2 bilder från vår resa till Montenegro 2007



fortsättning följer......................

No comments: