Wednesday, January 19, 2011

En väninna gör operationen och jag ser hur hon rasar i vikt och mår bra. Jag lusläser info på nätet om Gastric Bypass och kollar upp om det finns något forum, och jag hittar Viktdropp

Jag  läser och tittar på före och efter bilder och häpnar över den otroliga förvandlingen många gör. Läser också om hur deras liv förändras till så mycket bättre.

Ännu en väninna har nu varit hos sin husläkare och fått en remiss till Danderyds sjukhus för utredning om en operation. I slutet på Okt -08 går jag till min husläkare.

Jag väger och mäter mig och vikten ligger nu på 116 kg till mina 163 cm. Det är ett BMI på 43.7 och jag lider av sjuklig fettma, och det låter ju riktigt illa i mina öron.

Läkaren frågar om jag vill prova på bantningspiller, men det vill jag inte. Nu vill jag ha operationen och få ordning på min vikt. Hon skickar en remiss och det är äntligen på gång.

 Nu börjar min väntan. Jag vill verkligen få det här gjort NU.

Det går 3 mån så får jag ett kuvert på posten och en tid på Danderyd för an koll om jag ska få operationen eller ej. Träffar läkaren och jag är så nervös att han ska säga nej, men det gör han inte. Han frågar vad jag vet om open och jag har ju lusläst på nätet så jag kan en hel del. Vilket han tycker är bra att jag har kan.

Det kan ta 6 mån eller längre innan jag kan få en optid. Under tiden så skall man gå på ett möte med sjuksköterskan som berättar om hur operationen går till och vad som händer efter. Det blir även ett möte med dietisten som pratar om hur man skall äta efter osv.

Efter mitt besök hos dietisten i Mars så ringer jag opkordinatorn på Danderyd och säger att jag kan ställa mig i återbudskön och ta en operation precis närsom helst. Det går ett par dagar så kommer äntligen det efterlängtade kuvertet med min optid.

Jag dansar runt i vardagsrummet med kuvertet i handen och bara skrattar ÄNTLIGEN jag har fått en optid.
Den 13 Maj 2009 ska mitt nya hälsosamma liv börja. Det är knappt 2 mån kvar så ska jag få göra något jag verkligen längtat efter.


Här är jag och hälsar på min lilla Smilla okt -08

No comments: